Talentovaní ochotníci si dali dostaveníčko na kroměřížském divadelním festivalu

23.05.2023 \\ Magazín

Celkem sedm inscenací se představilo ve dnech 18. - 21. května v rámci 16. ročníku Divadelního festivalu Ludmily Cápkové v Kroměříži. Vedle toho proběhlo pár doprovodných akcí – křest knižní publikace 70 let divadelního spolku v Kroměříži, koncert skupiny Petr Kalandra Memory Band, projekce dokumentárního filmu Kde se pivovaří a nesoutěžní představení O perníkové chaloupce.

Už během zahájení festivalu, uvedl Jiří Kašík, předseda Divadelního spolku Kroměříž, několik důležitých věcí: „Setkáváme se na moravském předkole FAMADu Poděbrady u nás v Kroměříži už pošestnácté. Setkáme se tady zároveň v roce, kdy město Kroměříž slaví 760 lest svého trvání, a zároveň v tomto roce slavíme neuvěřitelných 70 let trvání Divadelního spolku, který tento festival pořádá. Za těch sedmdesát let se na prknech, která znamenají svět, vystřídalo 409 herců a hereček, bylo nastudováno 144 inscenací a proběhlo tedy 144 premiér. Bylo odehráno bezpočet představení po celé republice i v zahraničí a při realizaci všech těchto představení pomáhalo také velké množství obětavých lidí, techniků, kulisáků, švadlen nebo vlásenkářek, bez kterých by toto velké dílo nikdy nevzniklo.“

Divadelní zasvěcenci vědí, že Divadelní festival Ludmily Cápkové v Kroměříž má podtitul Moravský FEMAD. A co vlastně FEMAD, neboli Festival Mladého Amatérského Divadla, znamená? Je to celostátní přehlídka ochotnických souborů, které zůstaly před branami postupu do hlavního programu celostátních, případně národních přehlídek.

„V České republice existuje síť přehlídek amatérského divadla, kterou řídí dvě instituce. Jedna organizace NIPOS (pod Ministerstvem kultury) a druhou Svaz českých divadelních ochotníků. Obě mají svá postupová kola a svůj systém hodnocení odbornými porotami. Všichni víme, že hodnotit divadlo, stejně jako každé umění, je věc více než subjektivní. Někdo má rád impresionisty, jiný kubisty… A tak je tomu i v divadle. Někdo rád komedii, někdo tragédii. A stejně jako výtvarné umění, má i divadlo různé formy sdělení. Proto se stává, že často, už z oblastní přehlídky, nepostoupí inscenace, která by za pozornost stála. Jen neměla v kontextu přehlídky štěstí.

Pro všechny takové je tu FEMAD. Jsme rádi, že letos se konečně podařilo znovuobjevit i českou část. Pod názvem Bez zbytečných řečí ji na svět přivedl Robert Kunesch s týmem skvělých lidí. Skončil o minulém víkendu v Plzni a zdá se, že má sílu žít dál.

Náš moravský FEMAD je tu již 16 let. Ti, kteří jezdí či chodí pravidelně, již ví že na přehlídkách FEMAD není odborná porota. O výsledcích hlasují zástupci jednotlivých souborů, kteří musí shlédnout všechna představení. O viděném se debatuje v kruhu, které usměrňuje moderátor. Velmi vítané jsou názory diváků. Proto své ocenění uděluje i divácká porota. Vítězné inscenace z obou zemských kol pak putují do Poděbrad na Velký FEMAD, kde dostanou šanci porovnat se se soubory, které se účastnily národní přehlídky na Jiráskův Hronov,“ uvádí Dr. Vladimír „Altán“ Mádl.

Tradiční akce se konala za velkého zájmu publika v sále Starý pivovar v Kroměříži a podle mého názor byl program skutečně bohatá a výživný. Musím ocenit nejen dobrou dramaturgii, ale i účast zajímavých hostů a lektorů (Ladislav Langr, Petr Kracik, Ladislav Vrchovský), kteří bedlivě sledovali každé představení a po něm byli s protagonisty a tvůrci v diskusním kruhu.

Originální bylo i to, že před každým představení proběhly krátké a vtipné „předscény“, které připravili kroměřížští ochotníci a představovali tím vystupující divadlo i sponzory. Navíc po čtyři festivalové dny vycházel i tištěný oficiální zpravodaj - „černo-bílý“ PLK, který po čtyři festivalové dny přinášel žhavé informace a zajímavosti z řad účinkujících či lektorů.

Ve zpravodaji, kterému nechyběl humor a nadhled, ale i téma, což ostatně vysvětlil redaktor PLKu: „Je již jistou tradicí, že kroměřížský FEMAD má vždy nějaké téma. Pro letošek bylo zvoleno téma BLACK and WHITE. Původně jsem předpokládal, že to bude mít nějakou souvislost s whisky, ale ukázalo se, že jde o prosté téma černého a bílého člověka. Ne prosím, nehledejme v tom žádnou rasovou nesnášenlivost. Jde jen o princip hodnocení představení – černým a bílým. Černý musí (to či ono představení) jen hanět, bílý jen chválit. Ne! Opravdu v tom není nic rasistického…“

Kromě nesoutěžního představení (pohádka O perníkové chaloupce v závěru kroměřížské přehlídky) jsem viděl všech sedm inscenací, a musím přiznat, že každá z nich má něco do sebe, má co říct. Hlavně je každá jiná, vypracovaná, kdy jsem znovu ocenil jak skvělý výběr, tak řadu talentovaných kumštýřů, kteří si dali dostaveníčko právě v Kroměříži.

Situační komedie Dokonalá svatba, nepříliš známá, a přece zajímavá hra Cesta do Benátek, nekonvenční drama a herecky vybroušená (Ne)korektní pravidla, vtipná mikro komedie Já jsem Herbert, „klasika“ Zelňačka, „drsná“ komedie Není co skrývat (která se mi líbila po všech stránkách) nebo detektivka z pera Agathy Christie Past na myši. Hru jsem viděl asi před půl rokem v Divadle na Vinohradech, což bylo vynikající, ale věřte, že i inscenace Divadlo Stodola si mě získala. Byla v intencích žánru a dobře zahrané, a to mám rád.

I když Past na myši získala Cenu divácké poroty, nikdo na začátku inscenace nečekal, že v záběru první poloviny inscenace zkolabuje herec. Ale zázraky se dějí, protože už ve druhé polovině ho hbitě nahradil jeho kolega, který sice hrál jinou roli, nicméně tu jeho „jinou“ roli si „střihl“ festivalový lektor – Petr Kracik, jinak renomovaný divadelní režisér!

Díky tomu všechno dobře dopadlo, a to jak s představením, tak i s hercem, kterého odvezla v polovině představení sanitka. Zkolaboval z horka a nedodržováním pitného režimu, ale už se zase těší dobrému zdraví. A to bych popřál všem divadelníkům. A také se už těším na příští sedmnáctý ročník kroměřížského divadelního festivalu, který by měl proběhnout ve dnech 23. - 26. května 2024! A téma bude: Šakalí léta!

Výsledky 16. ročníku Divadelního festivalu Ludmily Cápkové v Kroměříži

  • Nejlepší ženský herecký výkon - Romana Malinská v inscenaci (NE)KOREKTNÍ PRAVIDLA (Divadelní spolek Kroměříž)
  • Nejlepší mužský herecký výkon - Alexandr Gregar v inscenaci CESTA DO BENÁTEK (Divadlo Exil Pardubice)
  • Hlavní cena a postup na zářijový FEMAD Poděbrady (Festival mladého amatérského divadla) - DOKONALÁ SVATBA (Divadelní soubor Jiřího Voskovce Sázava)
  • Cena za “kouzlo stáří” a inspirativní herectví v inscenaci JÁ JSEM HERBERT (Divadelní soubor Svatopluk při DK Hodonín)
  • Cena novinářské poroty za ztvárnění inscenace ZELŇAČKA (Divadelní spolek Slavkov u Brna) s úctou ke knižní předloze.
  • Cena realizačního týmu festivalu pro redakci zpravodaje
  • Cena za výtvarné zpracování scény za inscenaci NENÍ CO SKRÝVAT (Divadlo Dostavník Přerov)
  • Cena divácké poroty za inscenaci PAST NA MYŠI (Divadlo Stodola o. s. Jiříkovice u Brna)

Text a foto: Robert Rohál

Fotogalerie