Svět uchvátila jihokorejská kultura
Jihokorejská kultura zažívá v poslední dekádě globální boom. Seriál Hra na oliheň se stal světovým fenoménem a získal titul historicky nejúspěšnějšího seriálu streamovací platformy Netflix. Hudebním žebříčkům i sociálním sítím zase kralují k-popoví umělci. Vliv korejské kultury se podepisuje nejen na trendech a zájmech mladých lidí, ale také na jejich touze po znalosti korejštiny. Jak korejská kultura hýbe s trendy? A čím svým fanouškům učarovala?
Jsou atraktivní, mladí a jejich živá vystoupení lákají na náročné choreografie a chytlavé melodie. K-popové hvězdy, mezi které patří zpěváci a zpěvačky slavných skupin BTS, Blackpink nebo TXT, si získaly srdce lidí po celém světě. Jejich písně, jež jsou směsí západní popové hudby, hip hopu i elektra, kombinují korejštinu s angličtinou a pronikají do všech rádií.
Vliv korejských interpretů, kteří si své místo na výsluní vysloužili tvrdým tréninkem a bojem s tuhou konkurencí, se začal globálně šířit díky digitálnímu obsahu. Prvním k-popovým umělcem s celosvětovou pozorností se stal roku 2012 PSY se svým hitem Gangnam Style. „Troufám si říct, že před 10 až 15 lety jsme v Česku zažili boom japonské kultury. Objevil se trend anime, mangy, japonské hudby. Nyní je korejská kultura, zejména mezi mladými lidmi, stejně populární, ne-li ještě populárnější,“ vysvětluje Lada Homolová, zástupkyně ředitelky jazykové školy Lingua Centrum.
Životní styl, který je příkladem pro mladé
K-pop je pro mladé lidi nejen hudebním, ale také životním stylem. Zpěváci, kteří prostřednictvím písní upozorňují na témata týkající se vztahů i sociálních problémů, jsou s fanoušky v úzkém kontaktu pomocí sociálních sítí a pravidelných srazů. „K-pop formuje velkou část mladé generace a pracovitost k-idolů inspiruje lidi po celém světě. K-pop interpreti jsou pracovití lidé s velkými sny a uvědomují si důležitost fandomu. Speciální vztah, který mají k-idolové s fanoušky, je jedinečný a neustále se vyvíjí,“ popisuje kouzlo korejských hudebních skupin Eliška Hlubinková, autorka diplomové práce zaměřené na fenomén k-pop a jeho sociokulturní kontexty.
Korejská kultura se v té západní propisuje do trendů v oblasti hudby, filmu, make-upu nebo plastické chirurgie. Odrážejí se od ní sociální normy i hodnoty mladých lidí. Společně s fenoménem k-pop se světem šíří též zájem o korejské drama, jež vyniká specifickými scénáři, vzhledem postav i propojením několika žánrů. Na obrazovky milionů diváků pronikl v posledních letech jihokorejský seriál Hra na oliheň z produkce Netflixu a stal se světovým fenoménem.
Diváky si úspěšný seriál získal jedinečným konceptem s temnými, až brutálními prvky. Přestože se jedná o bizarní podívanou, při níž umírá jedna postava za druhou, povaha a motivace charakterů zůstávají realistické, čímž si Hra na oliheň zachovává potřebnou dávku uvěřitelnosti. Mapuje totiž cestu lidí, kteří se ocitli ve složité sociální situaci a nezbývá jim než pro lákavou finanční odměnu nasadit vlastní život.
Roste i zájem o studium korejštiny
Narůstající popularita a šířící se obraz korejské kultury se podepisuje rovněž na statistikách zájmu o studium korejštiny. Zatímco některé české vysoké školy, jako například Univerzita Palackého v Olomouci, na trend zareagovaly a nabízejí specializované obory, jinde korejština na seznamu filologických programů zcela chybí. „Studium je samozřejmě vyhledávané také u soukromých jazykových škol a lektorů. I v naší jazykové škole jsme zaregistrovali zájem o kurzy korejštiny. Organizujeme jich hned několik, a to po celé republice,“ popisuje Lada Homolová, zástupkyně ředitelky jazykové školy Lingua Centrum.
Korejština je specifická vlastní abecedou zvanou hangul. Ta obsahuje 10 samohlásek a 14 souhlásek, jejichž kombinací se vytvářejí četné skupiny slabik. „Korejština patří mezi uralo-altajské jazyky, tedy do stejné jazykové rodiny jako například japonština nebo tibetština, z evropských jazyků pak maďarština a finština. Používá hodně předpon, a hlavně přípon, kdy každá z nich nese nějaký gramatický nebo zdvořilostní význam,“ vysvětluje Lada Homolová.
Potenciál v technologických firmách
Znalost korejštiny mohou absolventi kurzů a studijních oborů uplatnit nejen při poslechu písní a sledování televizních dramat. Po lidech ovládajících asijské jazyky panuje vysoká poptávka v asijských firmách celosvětového formátu, které působí v zahraničí i České republice. Jižní Korea totiž skrývá velký potenciál v oblasti technologických inovací. V roce 2022 byla 12. největší ekonomikou světa.
Z asijských jazyků se korejština těší u studentů oblibě společně s japonštinou a mandarínskou čínštinou. O studium těchto jazyků projevují zájem nejen uchazeči o zaměstnání, ale také žáci základních škol. „Když jsem dva roky vedla kroužek japonštiny na gymnáziu, přihlásili se žáci od primy až po oktávu, zkrátka napříč ročníky,“ potvrzuje zájem mladých lidí Lada Homolová z jazykové školy Lingua Centrum.